CHICKEN BEERS

L'explosió del disseny cerveser

La proliferació de cerveseres artesanes i l'ús de les llaunes ha trencat amb el disseny d'etiquetes. L'art i el disseny d'etiquetes al sector cerveser creix exponencialment amb un alt nivell d'exigència. Ens endinssem en aquest nou món.

| 26/02/2020 a les 17:14h
Especial: Entre copes
Arxivat a: Magazine, chicken beers, disseny, cervesa, packaging, etiquetes
Aquesta notícia es va publicar originalment el 26/02/2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
De l'originalitat de l'etiquetatge de les ampolles de vi no en tenim cap dubte: noms originals i etiquetes vistoses. Els fabricants en són molt conscients que els consumidors s'hi fixen.

El món de la cervesa no és aliè a aquest procés de màrqueting i personalització de la marca i també ho ha implementat en les seves ampolles, però potser en menor mesura. Però això ha canviat quan el món cerveser ha tornat a treballar les llaunes com a packaging. Des de fa un parell d'anys i amb la proliferació de cerveseres arreu del món, actualment gairebé totes les cerveseres disposen d'una sèrie d'elaboracions enllaunades. Això ha permès a dissenyadors, artistes, creatius..., disposar d'un aparador per a imprimir les seves obres o idees. Fins i tot existeixen premis al millor disseny, com per exemple els World Beer Awards. 

De dissenys n'hi ha tants com de llaunes, i per a tots els gustos. En fixarem en tres que ens han cridat força l'atenció.


GOLDEN PROMISE BREWING

Quan Alexander Mabry va arrancar el projecte Golden Promise Brewing ho tenia clar: fer bona cervesa, original i amb un estil propi. Sota aquestes premisses ha ofert les seves elaboracions els últims anys i també, entre d'altres, una edició limitada de les seves dues cerveses més premiades: la Best Secret Rye IPA i la American Dream Red Rye IPA, il.lustrades per l'artista Abdul Vas.

L'Alexander Mabry i Abdul Vas es van conèixer fa més de 16 anys a Saragossa, però havien perdut el contacte fins que l'Alexander va penjar a Instagram un dibuix que el mateix Adbul li havia fet en aquella època. D'aquesta publicació a la xarxa va sorgir de nou la connexió i va arrancar el projecte de fusionar les obres de l'Abdul amb les llaunes de cervesa de Golden Promise Brewing.

Encara que al principi l'Abdul dubtava si reutilitzar les seves obres o crear-ne de noves, l'Alexander va aprofitar per seleccionar-ne algunes de les que més li agradaven i les va portar a maquetar a l'Estudi Versus, estudi amb el qual col·labora habitualment. En un sol dia ja ho tenien muntat damunt la llauna amb una base de poplipropilè plata. A l'Abdul li va encantar el resultat.
 

Golden Promise Brewing disseny d'Abdul Vas. Foto: Chicken Beers.

 

Golden Promise Brewing disseny d'Abdul Vas. Foto: Chicken Beers.

 

Golden Promise Brewing disseny d'Abdul Vas. Foto: Chicken Beers.


Actualment estan treballant en un nou projecte conjunt on el packaging de les llaunes inclou una obra de l'artista. Sens dubte una proposta molt original. Tal com ens explica l'Alexander, la rebuda d'aquest nou pack d'edició limitada ha estat tot un èxit. Fins i tot ens comenta que gent que no consumeix habitualment cervesa l'ha adquirit, per a ells mateixos o per fer un regal. És art!



AMUNDSEN BREWERY

Amundsen Brewery és una fàbrica cervesera situada als afores de Oslo i és tot un referent dels països nòrdics. Des dels seus inicis, l'any 2011, ha apostat per la varietat i l'alta qualitat dels seus productes. L'any 2014 van voler apostar per donar una nova imatge a la marca i van contactar amb 442 design, una empresa de disseny gràfic que els va oferir 4 propostes d'artistes. Immediatament es van enamorar dels dissenys de Peter-John de Villiers. A més, per si fos poca casualitat, l'estudi d'aquest artista estava a 2 km de la fàbrica. Era un senyal. Des del primer dia hi va haver una connexió especial i així ho demostren en cadascuna de les llaunes.

En Geoffrey Jansen, CEO i co propietari d'Amunsden Brewery ens explica que a partir del nom de la cervesa comença a voltar el concepte i ho comunica a l'artista, que automàticament ho plasma sobre paper creant una peça única per a cada cervesa. No n'hi ha dues d'iguals, excepte les que realitzen com a sèrie que mantenen uns patrons en comú.
 

Cyborg d'Amundsen, disseny de Peter-John de Villiers. Foto: Cedida per Amundsen.

 

Cyborg d'Amundsen, disseny de Peter-John de Villiers. Foto: Cedida per Amundsen.

 

Fade to green d'Amundsen, disseny de Peter-John de Villiers. Foto: Cedida per Amundsen.

 

Etiqueta fade to green d'Amundsen, disseny de Peter-John de Villiers. Foto: Cedida per Amundsen.

 

Forbbiden Fruit d'Amundsen, disseny de Peter-John de Villiers. Foto: Cedida per Amundsen.

 

Etiqueta de Forbbiden Fruit d'Amundsen, disseny de Peter-John de Villiers. Foto: Cedida per Amundsen.



A part de realitzar els dissenys de les llaunes, en Peter-John de Villiers també col·labora com a il·lustrador en l'etiquetatge d'edicions molt limitades de la sèrie Barrel Aged. "Els compradors estan encantats amb els dissenys i així ens ho fan saber", ens comenta Geoffrey. I afegeix tota una declaració d'intencions: "volem que l'art que veus a fora de la llauna sigui com l'art i la qualitat que hi trobaràs a dins".


TERRA ASPRA

Des de Tortellà, un petit poble de La Garrotxa, en Paco Ribera elabora des del 2015 de manera professional la seva cervesa artesana Terra Aspra a l'obrador de la masia, cuidant cadascun dels petits detalls per a que en gaudim a cada glop.

Quan es va plantejar el redisseny de la marca va decidir que volia apostar per un disseny minimalista, no tant atapeït com és habitual en l'etiquetatge de les cerveses, i que tinques alguna relació significativa amb la terra. Es va fixar en els dibuixos de l'artista Héctor Contreras i amb l'ajuda d'en Miquel Macias, un expert ocellaire, van seleccionar tots els tipus d'ocells que volien integrar amb cadascuna de les cerveses. Tot aquest procés també va passar per les mans d'en Xavi Vaquero, col·laborador en la maquetació de l'etiqueta i la web, per acabar convertint-se en les etiquetes que finalment trobem en cadascuna de les elaboracions d'en Paco Ribera.

 

Blauet de la cervesera Terra Aspra. Foto: Cedida per Terra Aspra.


Per exemple, la cervesa Blauet, utilitza un llúpol tropical, que li dona un aroma a mango i maracujà, i recorda el color blau de les platges tropicals on i encaixa perfectament el Blauet, l'ocell més "tropical" de La Garrotxa. 

 

Etiqueta Mallarenga de Terra Aspra. Foto: Cedida per la cervesera Terra Aspra.

 

Mallarenga de la cervesera Terra Aspra. Foto: Cedida per la cervesera Terra Aspra.


Un altra inspiració va venir gràcies als colors groguencs de la Mallarenga, els quals els podem relacionar amb el color de la cervesa rossa, els seus cereals i els llúpols cítrics.
 

Etiqueta Pit Roig de Terra Aspra. Foto: Cedida per la cervesera Terra Aspra.

 

Berliner Wiesse de la cervesera Terra Aspra. Foto: Cedida per la cervesera Terra Aspra.



La Berliner Wiesse de tons ataronjats i amb el seu punt d'acidesa, és protagonitzada pel Pit Roig, un ocell de pit i gola ataronjada.

Fins aquí aquest tastet de cerveses que aposten pel disseny. En tenim algunes més de seleccionades, però ens les reservem per properes entregues de Chicken Beers