ENTRE COPES

El Vívid tanca l’edició més multitudinària de la seva història amb 2.134 participants

El festival registra una ocupació del 85 % en les activitat i recupera el nivell d’usuaris de les comarques barcelonines després de la pandèmia

| 12/05/2022 a les 17:03h
Especial: Entre copes
Arxivat a: Magazine
Imatge il·lustrativa
Aquesta notícia es va publicar originalment el 12/05/2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Vívid, l’esdeveniment de les experiències enoturístiques de la Costa Brava, ha tancat la seva vuitena edició amb un total de 2.134 assistents. Aquestes persones han participat en la setantena d’activitats programades a l’Empordà durant el mes d’abril i el primer cap de setmana de maig. Malgrat les inclemències meteorològiques d’alguns caps de setmana d’abril, l'ocupació s’ha situat per damunt del 85%, que representa el segon percentatge més alt de totes les edicions del festival de l’enoturisme a l’Empordà.

Prop de la meitat de les propostes celebrades van exhaurir les entrades, i una vintena de les activitats van haver de programar noves sessions o, fins i tot, ampliar l’aforament per poder acollir l’elevada demanda. Cal destacar especialment el bon funcionament de l’activitat «Esmorzars de forquilla entre vinyes» o els tastos en espais singulars i els tastos amb personalitat, que pràcticament van exhaurir les places disponibles. També cal destacar el creixement de «La mostra del vi de Roses», que va reunir més de 700 participants.


El Vívid i l'enoturisme a la DO Empordà en dades

Segons l’enquesta encarregada pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona als usuaris del Vívid, el 69 % dels enoturistes procedien de les comarques gironines, principalment de ciutats com Girona, Figueres, Castelló d’Empúries o Palamós. Però enguany el festival ha recuperat el nivell d’espectadors de les comarques de Barcelona, que s’havia reduït els darrers anys a causa de la pandèmia. Aquest any, el 31 % dels participants procedien de localitats de la demarcació barcelonina; és a dir, pràcticament un de cada tres assistents. En total s’han registrat participants de més de cent vint localitats catalanes.

Quant al perfil de l’usuari, el 53 % duia a terme activitats del Vívid amb la seva parella; el 31 % amb amics i el 15 %, amb la família. Per franges d’edat, els adults d’entre 50 i 70 anys ha estat el grup més nombrós (el 56 % del total), seguit pel grup de públic d’entre 30 i 50 anys,(el 34 %).

La mateixa enquesta va recollir el grau de satisfacció del públic assistent. El 87 % va valorar com a «molt bona» l’activitat (la millor valoració possible), l’11%, com a «bona» i només el 2 % com a «normal».

L’informe de valoració també recull que tres de cada quatre participants van manifestar haver-se quedat a dinar o sopar a la zona, i un de cada quatre usuaris confirmava haver pernoctat a la Costa Brava amb motiu de la seva participació a l’esdeveniment. Aquestes dades posen de manifest l’impacte econòmic que el Vívid genera en altres sectors com la restauració i l’hostaleria de les comarques gironines, i la contribució del festival a la desestacionalització el turisme.

Font: Patronat de Turisme de la Costa Brava

Segons l’informe de les dades de control de visitants que el Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona du a terme anualment entre els cellers associats a la Ruta del Vi DO Empordà, des de l’any 2014 (en què hi havia 24 cellers associats) fins l’exercici 2021 (amb 32 cellers) hi hagut un creixement del 33,81 % del nombre de visitants als cellers que treballen en enoturisme a la Costa Brava. S’ha de remarcar que en els primers cinc anys, entre el 2014 i el 2019 el creixement va situar-se en el 58,56 %, però amb la irrupció de la crisi sanitària de la COVID19, es va aturar el creixement i, entre els anys 2019 i 2021, va caure un 15,61 %.

Pel que fa a l’evolució per mesos de visitants als cellers s’observa una estacionalitat relacionada amb els períodes de vacances de l’estiu –en què la Costa Brava rep el major nombre de turistes–, Setmana Santa i festivitats com ara la Pasqua Granada, la Festa Nacional d’Espanya, Tots Sants, Dia de la Constitució i la Puríssima. Alhora, es pot atribuir al festival Vívid el repunt de visitants registrat al mes d’abril. Cal destacar que la destinació acull enoturistes durant tot l’any i que l’enoturisme fomenta la disseminació turística. 

Pel que fa a la procedència dels visitants als cellers en els darrers cinc anys, es constata que l’any 2017, el 62 % dels visitants procedien de Catalunya, mentre que un 38 % de visitants eren estrangers. Durant els anys 2018 i 2019, la presència de públic català va créixer 2 punts en detriment del públic internacional. L’any 2020, primer any de pandèmia, el públic català representava 8 de cada 10 visites als cellers empordanesos. L’any 2021, els catalans representaven el 76 % dels visitants i els visitants estrangers se situaven en el 24 %. Aquesta evolució indica que s’estan tornant a normalitzar els valors anteriors a la pandèmia.

Quant a la procedència de l’enoturista internacional, destaca que els francesos són els que més visiten cellers empordanesos, seguits pels neerlandesos, els belgues i els alemanys. El percentatge de visitants internacionals ha pujat cinc punts entre el 2020 i el 2021, i se situa en el 24 %.

Finalment, l’informe sobre les dades de control de visitants dels cellers associats a la Ruta del Vi DO Empordà recull que la despesa de l’enoturista creix anualment des de l’any 2014. Actualment, la despesa mitjana per enoturista se situa en 41,14 euros, import que dobla la despesa de fa set anys.