ENTRE COPES

‘Carnet jove’ per apropar el cava

"Els joves que hi vulguin participar només han de tenir entre 18 i 30 anys i ganes de descobrir i gaudir dels vins i caves del Penedès"

| 25/05/2021 a les 10:00h
Especial: Entre copes
Arxivat a: Magazine
Imatge il·lustrativa
“Ha estat de p... m...”, li etziba una noia de Sant Cugat a l’advocada Gemma Torelló Sibill. S’acaba la primera de les activitats culturals que des de Caves Agustí Torelló Mata han pensat per apropar els joves al consum de vins i caves. “Ho hem fet fatal a l’hora d’apropar-nos als joves”, reconeix Torelló, gerent de les caves. Un missatge que l’acompanya des de fa temps i que li va traslladar la seva filla, Sofia Torelló. I va ser determinant per començar a reflexionar en com invertir aquesta relació equidistant. Agustí Torelló Mata ha decidit creat un carnet jove per a joves d’entre 18 i 30 anys que els permeti, d’una banda, obtenir descomptes del 20% en tota la gamma de vins i caves del celler i, per l’altra, assistir a les activitats mensuals que es programaran a Sant Sadurní, a un preu mòdic. 

“El cava és un vi fresc, alegre i viu. Té totes les condicions de la joventut però el consum queda reservat per a gent de més edat i hi ha la idea que s’ha de beure amb una cuina més gourmet”, comenta Gemma Torelló. Els resultats dels estudis sobre joves i vi son esfereïdors. I les dades no milloren així que s’actualitzen. Un d’ells, realitzat per Synovate per al l’Observatori Español del Mercat del Vi  el 2007, analitza el consum de begudes entre joves de 18 a 35 anys i conclou que només el 5,5 dels joves d’entre 18 i 25 declaren consumir vi habitualment i només el 10% dels joves entre 26 i 35 anys, amb certa freqüència. L’estudi també diu que el consum de vi entre els joves se circumscriu als dinars familiars, a les celebracions especials dins i fora de casa, a les cites romàntiques i quan se surt a sopar. En percentatges que van del 40 al 50%, els joves enquestats  consideren que per valorar un bon vi se n’ha de saber, que és complicat, car i que és per a moments especials. Un altre estudi realitzat 10 anys després, per EAE Business School, posa de manifest que la proporció de consumidors de vi augmenta amb l’edat i que la penetració de consumidors de vi entre els més joves, de 18 a 34 anys, és del 26%. Mesures com facilitar el sistema de l’obertura de les ampolles, els vins amb més baixa graduació i els sabors afruitats s’apunten en les conclusions del primer estudi, com una de les vies per intentar trencar aquesta distància que sembla fins avui insalvable. La cervesa, les begudes ensucrades i els combinats son patrimoni dels joves. 

És per això que a Agustí Torelló Mata no només ha creat l’eina que els vincularà a les seves activitats i els relacionarà amb el vi i el cava, el carnet jove, sinó que també ha pensat en com fer més interessant per aquest segment de mercat, el seu consum. I proposa beure combinats de caves amb sucs de poma, préssec i taronja, com un pas previ a gaudir de cadascuna de les referències amb bombolla del celler. “És una iniciativa desenfadada. Els joves que hi vulguin participar només han de tenir entre 18 i 30 anys i ganes de descobrir i gaudir dels vins i caves del Penedès. No s’ha de pagar per tenir el carnet jove, és una manera de fer-los còmplices de la nostra activitat i prioritzar els seus gustos i necessitats”, explica Gemma Torelló. “La imatge del carnet l’ha fet una dissenyadora jove. Hi hem inclòs la blaueta, que és una papallona que tomba per les nostres vinyes, i el blau ens identifica amb el Kripta i també amb el Mediterrani”, comentarà Sofia Torelló. 
 

Dinar a Agustí Torelló Mata. Foto: Ruth Troyano.


El tercer dissabte de cada mes hi haurà una activitat per als joves amb carnet, coincidint amb el Weekend Tast que van posar en marxa per dinamitzar els caps de setmana a les caves, a finals de 2020. La primera de les activitats per a joves ha consistit en un dinar amb sushi i niguiris de salmó i tonyina, broqueta de pollastre teriyaki i un assortit mochis. Els vins: Xic 2020, un monovarietal de xarel·lo fresc i àgil. Ubac Gran Reserva 2015, cupatge de macabeu, xarel·lo i parellada, elegant i fi. I el Rosat Trepat Brut Reserva 2018, versàtil i amable que acompanya tant els aperitius com les postres. Tot plegat, per 20 euros. La propera activitat, al juny, serà un "asado" argentí. Però és que a més a més de les activitats sectorials, a la resta d’actes que organitzi el celler durant l’any i especialment a l’estiu, hi haurà places disponibles per als joves, a un preu sempre més assequible.  “La idea és combinar públics, volem que el preu no sigui una barrera per fer participar els joves dels tastos i que s’apropin amb confiança als vins i als caves”, dirà Gemma Torelló Sibill. 

L’activitat que ha presentat el carnet jove s’ha celebrat en dissabte, a l’aire lliure, davant de les caves, entre la una i les 5 de la tarda, amb una actuació en directe del saxofonista Pep Poblet. La música, un imprescindible perquè els joves interpretin l’estona com una festa. A més d’un grup de joves de Sant Cugat, una parella, dues amigues, i un altre grup d’amics del Penedès que seuen en una taula i valoren les oportunitats que se’ls obren amb iniciatives com aquesta. La Jordina i la Michelle comenten que sovint el preu és un factor limitant per apropar-se al consum de vins i caves i també de sortir a menjar bé a fora de casa. “No hi ha cultura ni educació en el sector del vi, ens falta coneixement sobre els productes i a vegades son poc accessibles”, diu la Jordina. Ells son de la regió i tenen molt a guanyat, però encara creuen que el sector del vi i del cava ha de fer passes endavant per reduir distàncies. 
 

Jovent amb el carnet Club Jove d'Agustí Torelló Mata. Foto: Ruth Troyano.


A taula, riuen, parlen i les ampolles de vi van quedant buides. Ballen. S’inscriuen al club i asseguren que traslladaran a més amigues i amics la virtut de la proposta d’Agustí Torelló Mata. L’acte convida a fer un tardeo però l’activitat s’ha allargat més de dues hores de l’horari previst. Se’ls proposa fer un passeig lliure per les vinyes que envolten el celler. Hi trobaran pagesos lligant la vegetació dels ceps joves de xarel·lo que s’han plantat, en vas. Veuran que el cap de setmana no dona permisos, al camp... Que darrere d’allò que han begut, no hi ha horaris. I sí moltes atencions i sacrificis.