ENTREVISTA

“El Most és una lliçó de vida”

Conversem amb Xavi Fornos, director del Festival de Cinema del Vi que en l’onzena edició homenatjarà un dels professors de viticultura més admirats de la URV, Agustí Villarroya

El vimblanc, entre secret i miracle

| 18/10/2022 a les 09:00h
Especial: Entre copes
Arxivat a: Magazine
Xavi Fornos.
Xavi Fornos. | Most Festival.
“Tornem amb les ganes de retornar a una situació prepandèmica, de celebrar el festival amb tota la seva potència i convivialitat, de recuperar les dates tradicionals al novembre, acompanyats per aquest moment de reflexió i conversa després de les sessions cinematogràfiques amb copa de vi”. Ho diu Xavi Fornos, director del Most, el Festival de Cinema del Vi que enguany celebra l’onzena edició. Del 3 al 13 de novembre, al Penedès, i del 23 al 27 de novembre, al Priorat, en un format adaptat a la realitat vitivinícola i geogràfica d’aquesta comarca que des de fa anys també l’ha abraçat.   
 

Cartell 2022. Foto: Most Festival.


“Mai podem programar una temàtica concreta, va en funció sempre dels treballs cinematogràfics que van arribant i que defineixen la línia del contingut. A les peces emergeixen les preocupacions que hi ha al món i el fil conductor són la vinya i el vi. Per això sempre diem que el Most no és un festival de cinema per a especialistes, sinó que és una lliçó de vida”. Àgil com sempre en el discurs, adjectivant magistralment el festival que porta acomboiant durant més d’un decenni, Xavi Fornos i el seu equip del VINSEUM estan ultimant els preparatius d’una edició significativa pel context i rellevant per la profunditat dels temes que tocarà; es destacaran el paper transcendental de la terra i els orígens del vi i la visibilitat i el talent de la dona. De fet, la imatge del festival, obra de dissenyadora tèxtil Gina Nadal, és un tapís de geometria abstracta que recrea un paisatge de vinyes amb parcel·les i terrasses a vista d’ocell. L’obra està inacabada, amb fils per teixir, amb la idea que sempre hi haurà una nova collita, vinculant tradició i innovació. 

“Hi ha una necessària reivindicació de la dona amb treballs audiovisuals que eviten les actituds superficials per quedar bé. Orgànicament es presenten reptes de present i futur i està molt bé que ho llegim a través del llenguatge que creen les realitzadores. És un missatge d’insistència, de què no hem de defallir i que cal aparcar les retòriques tòpiques. Al Most exhibirem una mirada de la dona que no és simplista, sinó que és complexa. És un tema important i per això el destaquem”, defensa Xavi Fornos. En aquest sentit, cal significar que de les 39 obres seleccionades a la secció Collita – dedicada a les produccions internacionals més recents en matèria de vi- 13 estan dirigides per dones i hi ha 6 peces que posen en valor la seva figura. És el cas d’As Rebeldes do viño de Déborah Vukušić, en què una sommelier gallega  va enllaçant la seva història amb la de quatre dones revolucionàries en el món del vi que parlen de treball, superació i  amor per la terra. És una estrena que arriba des de Galicia i que finalitzarà amb un tast de vins de la viticultora Pilar Higuero d’A Pita Cega. També gira al voltant del talent femení massa sovint invisibilitzat la peça que obrirà el Festival del Cinema del Vi a Barcelona, amb una projecció a la Filmoteca de Catalunya: Y la viña también, de la comunicadora Irene Guede, fixant la mirada en San Martín de Unx, un poble de Navarra on les dones han estat cabdals en l’esdevenir de la vinya. Al documental, diferents generacions reflexionen sobre com el vi ha influït la seva vida, però també la cultura i les tradicions de la localitat.   
 

Auditori de VINSEUM. Foto: Most Festival.


“Hi ha voluntat també de posar l’accent en els orígens del vi. El Most és un festival que promovem des del Vinseum, el Museu de les Cultures del Vi de Catalunya, on no només plantegem escenes de present i futur sinó que memòria i història són fonamentals per identificar referents. A Catalunya tenim el privilegi d’haver testimoniat els orígens de la vinya i el vi al jaciment de La Font de la Canya, a Avinyonet del Penedès, fa 2.700 anys, però el moment originari és a Geòrgia, fa 8.000 anys. Ara és un moment oportú per recuperar allò que no vam poder programar el 2020  en una edició cancel·lada per la pandèmia. Tenim les bones sintonies amb la representació institucional del país, amb el consolat i pretenem que hi hagi presència vínica i cinematogràfica”, comenta Fornos. L’onzena edició del Most projectarà el documental Georgia Homeland of Wine, d’Alexander Gabunia, que confirma Geòrgia com el bressol del vi. Precisament aquest país del Caucas és el convidat d’enguany al festival  i també s’ha programat un tast de vins amb el sommelier del restaurant Cal Ton de Vilafanca, Raimon Salas, que hi va viure un temps.  

“El cinema és gaudi, però essencialment és cultura i des de la primera edició del Most que l’hem volgut fomentar. Hem defensat sempre continguts rigorosos i de qualitat i treballem amb la idea que el festival sigui un espai per celebrar el cinema en majúscules”, insisteix el seu director. L’agermanament amb Geòrgia sobresortirà en aquesta edició i el vincle es farà palès més enllà del vi, amb una sessió monogràfica de cinema contemporani i treballs que mostren les preocupacions socials d’un país fronterer amb Rússia. En aquest mateix context de litigi i conflicte, es projectaran dues altres peces molt potents al Most.  Per una banda, Les raisins de la misère d’Ixchel Delaporte i Olivier Toscer que retrarta les condicions laborals precàries de treballadors del món del vi a la regió de Bordeus, i Wine and War de Mark Johnston, analitzant amb profunditat el Liban, el vi i les tensions geopolítiques i culturals en una de les regions més antigues del planeta. Després de la projecció del primer documental, es programarà una sessió de tast amb vins èticament responsables, elaborats per productors que cuiden i mimen no només el raïm, sinó també l’aspecte humà a l’entorn laboral.  
 

Projeccions a cellers. Foto: Most Festival.


En paral·lel al fons, el Most celebra l’onzena edició “amb un feliç retrobament amb el cineclub de Vilafranca”, destaca Xavi Fornos. I afegeix: “Hem recuperat el vincle de l’origen per impulsar el Festival de Cinema del Vi. És un retorn a l’esperit iniciàtic amb un repte molt gran que és captar l’atenció de l’espectador que, amb la pandèmia, ha deixat de visitar les sales de cinema”. La davallada de públic es xifra en un 25% i el Most aspira a poder recuperar l’idil·li amb els amants del cinema a través del vi, amb una gran pantalla protagonista com és la de la Sala Kubrick però també amb espais inspiradors com els cellers Can Ràfols dels Caus, Recaredo, Pardas i Jean León que acolliran diferents projeccions. Cellers històrics compromesos amb el cinema “per convèncer plegats al públic que busca altres coses enlloc de posar-se a dins d’una sala”, matisarà Fornos.
 

Copa de vi. Foto: Most Festival.


I entre passi i passi, un nom propi que el Most vol homenatjar, el del professor de viticultura de moltes generacions d’enòlegs del país: Agustí Villarroya, tècnic agrònom especialitzat en viticultura i enologia. “Li atorguem el premi honorífic a la trajectòria perquè és un savi de la vinya i des de fa 40 anys ha estat assessorant als viticultors. És un home humil i allunyat de ser protagonista, una figura clau en l’evolució de la vinya moderna, que va ser al capdavant de l’INCAVI als orígens i que ha estat professor referent de viticultura a la URV. Una persona molt estimada al sector que ha aportat molta llum. El Most li està agraït i per això li reconeixem”, valorarà Xavi Fornos. El Festival del Cinema del Vi reconeix, dignifica, projecta i inspira. Obre debats entre copes de vi i acompanya reflexions vitals, serenes i sinceres. Onze edicions que valen per mil i que no deixaran mai les seves arrels, que són tant al Penedès com al Priorat.  “No volem eixamplar aquestes dues seus, perquè totes dues tenen simbologia històrica i totes dues són zones més que reconegudes que aporten valor”. Totes dues a l’abast de tothom que vulgui veure i beure cinema i vi al novembre.   
 

Contingut relacionat

Imatge il·lustrativa
RUTH TROYANO PUIG
07/10/2022